Прес-реліз ВАДА щодо відсторонення Росії

Прес-реліз ВАДА щодо відсторонення Росії

Прес-реліз ВАДА за результатами засідання Виконавчого комітету ВАДА 9 грудня 2019 року

 

Виконавчий комітет Всесвітнього антидопінгового агентства (ВАДА) одноголосно схвалив рекомендацію незалежного Комітету з відповідності (КзВ) про те, щоб Російське антидопінгове агентство (РУСАДА) було визнано таким, що не відповідає Всесвітньому антидопінговому кодексу строком на чотири роки.

Під час зустрічі у Лозанні, Швейцарія, Виконавчий комітет, до складу якого входять 12 членів, підтримав рекомендацію КзВ, яка передбачає низку серйозних наслідків та умов відновлення роботи відповідно до Міжнародного стандарту з дотримання кодексу підписантами (МСДКП).

Голова КзВ, Джонатан Тейлор, ознайомив членів Виконавчого комітету із рекомендацією КзВ, надану їм 25-го листопада разом зі звітом Департаменту розслідувань ВАДА та незалежних експертів-криміналістів Інституту криміналістики університету Лозанни. За цим слідувала низка запитань від членів та обговорення конкретних аспектів рекомендацій.

Президент ВАДА, сер Крейг Ріді, сказав: “Рішуче рішення Виконавчого комітету свідчить про готовність ВАДА реагувати жорстко в умовах російської допінгової кризи. Це стало можливим завдяки потужним можливостям в розслідувані Агентства, позиції Виконавчого комітету та нещодавно набутій здатності ВАДА рекомендувати змістовні санкції шляхом Стандарту відповідності, який набрав чинності у квітні 2018 року. Все це разом дозволило Виконкому прийняти правильні рішення в потрібний час.”

“Занадто довго застосування Росією допінгу відволікало увагу від чистоти спорту. Відверте порушення російською владою умов поновлення роботи РУСАДА, затверджених Виконавчим комітетом у вересні 2018 року, вимагало рішучої реакції. Саме її було отримано сьогодні. Росії було надано численні можливості, щоб привести справи до ладу та знову приєднатися до глобальної антидопінгової спільноти на благо своїх спортсменів та чесності спорту, але вона вирішила замість цього продовжувати свою позицію обману та заперечення. У результаті Виконавчий комітет ВАДА відповів з усією силою, одночасно захищаючи права російських спортсменів, які можуть довести, що вони не були причетні до цих шахрайських дій і не отримали від них користі.”

“Від імені Виконавчого комітету та багатьох зацікавлених сторін ВАДА, які підтримали рекомендацію КзВ, я хотів би подякувати членам КзВ за їх експертні та помірковані рекомендації, а також Департаменту розслідувань ВАДА та судово-медичним експертам за їх майстерність, старанність і наполегливість в бажанні дійти до суті цієї надзвичайно складної справи.”

 

Рекомендація КзВ

Рекомендація КзВ на 26 сторінках викладає основні факти, які в основному випливають зі звітів Департаменту розслідувань ВАДА та судових експертів. У цих звітах робиться висновок про те, що дані Москви у січні 2019 року були навмисно змінені до та під час копіювання ВАДА з криміналістичною метою.

В зв’язку з цим, умови поновлення РУСАДА, погоджені Виконавчим комітетом ВАДА у вересні 2018 року, не були виконані, оскільки надані Москвою дані не є ані повними, ані достовірними. Джонатан Тейлор нагадав членам Виконавчого комітету, що у вересні 2018 року Виконавчий комітет вважав вимогу надання автентичної копії “ключовою” умовою рішення про повернення РУСАДА до списку Сторін-підписантів, що відповідають Кодексу. Вона вважалася “ключовою”, оскільки:

  • це дало б змогу антидопінговій спільноті нарешті прийняти рішення щодо звинувачень у систематичній змові з метою вживання допінгу російськими спортсменами;
  • це забезпечило б покарання всіх російських спортсменів з позитивними допінг-пробами;
  • що не менш важливо, це забезпечило б усунення підозри стосовно невинних російських спортсменів.

Звіт Департаменту розслідувань ВАДА ґрунтувався, зокрема, на судово-медичній експертизі невідповідностей, виявлених у деяких даних, отриманих ВАДА від московської лабораторії у січні 2019 року. Після рішення ВАДА від 17 вересня 2019 року про відкриття проти РУСАДА офіційної процедури з оцінки відповідності, ця експертиза також включала розгляд відповідей російських органів влади на перелік детальних та технічних питань, порушених Департаментом розслідувань ВАДА та незалежними криміналістами.

На підставі звітів Виконавчому комітету стало зрозуміло, що московські дані є ані повними, ані повністю достовірними. Як всебічно викладено у звітах, деякі дані були вилучені, інші змінені, а в деяких випадках повідомлення систем були сфабриковані з метою перешкоджання роботі слідчих ВАДА. Крім того, були вжиті заходи для приховування цих маніпулювань шляхом датування інформаційних та системних файлів  комп’ютерів заднім числом, намагаючись створити видимість, нібито московські дані перебувають у своєму поточному стані з 2015 року.

Розглянувши всі факти та рекомендації, включаючи наслідки та умови поновлення, Виконавчий комітет схвалив рекомендацію КзВ повністю. Тепер ВАДА надішле офіційне повідомлення до РУСАДА, стверджуючи про невідповідність вимозі надання автентичної копії московських даних та пропонуючи наступні наслідки, які набудуть чинності з дати, коли рішення про невідповідність РУСАДА стане остаточним, і які залишатимуться чинними до четвертої річниці цієї дати (“чотирирічний період”):

Перелік наслідків:

  • російські офіційні особи не можуть призначатися та власне бути членами рад, комітетів або будь-яких інших органів Сторін-підписантів кодексу (або їх членів), або об’єднань Сторін-підписантів;
  • російські офіційні особи не можуть брати участь або відвідувати такі заходи, що проводяться протягом чотирирічного періоду: (а) юнацькі Олімпійські ігри (літні та зимові); (B) Олімпійські ігри і Паралімпійські ігри (літні та зимові); (с) будь-які інші великі заходи, організовані Організацією великомасштабних подій; і (d) будь-який чемпіонат світу, організований або санкціонований будь-якою Стороною-підписантом (разом – Великомасштабні заходи);
  • Росія протягом чотирирічного періоду не може проводити, подавати заявку на отримання та отримувати право проведення (під час або після чотирирічного періоду) будь-яких етапів великомасштабних заходів;
  • якщо право на проведення великомасштабного заходу протягом чотирирічного періоду вже було надано Росії, Сторона-підписант повинна відкликати це право і перенести змагання в іншу країну, якщо тільки це не неможливо з практичної або юридичної точки зору. Крім того, Росія не може подавати заявку на право проведення Олімпійських і Паралімпійських ігор 2032 року незалежно від того, чи подасть вона таку заявку протягом або після чотирирічного періоду;
  • російський прапор не може бути піднято на будь-якому великомасштабному заході, що проводиться протягом чотирирічного періоду;
  • ані президент, ані генеральний секретар, ані генеральний директор, ані будь-який член виконкому/правління Олімпійського комітету Росії або Паралімпійського комітету Росії не можуть брати участь у або відвідувати будь-які великомасштабні заходи, що проводяться протягом чотирирічного періоду;
  • російські спортсмени і їх допоміжний персонал можуть брати участь у великомасштабних заходах, що проводяться протягом чотирирічного періоду, тільки якщо вони зможуть довести, що вони жодним чином не пов’язані з недотриманням кодексу, включаючи (без обмежень) те, що вони не згадуються в компрометуючих обставинах в доповідях Макларена, в базі даних немає позитивних результатів стосовно них і жодні дані, які стосуються їх проб, не стали об’єктом маніпуляцій, а також що вони пройшли адекватне тестування у змаганнях та поза змаганнями до розгляду відповідної події з боку ВАДА, відповідно до суворих умов, які будуть визначені ВАДА (або Спортивним арбітражним судом (САС), якщо він вважатиме це доцільним), відповідно до механізму, передбаченого Статтею 11.2.6 Міжнародного стандарту з дотримання кодексу підписантами. В такому випадку вони можуть не представляти Російську Федерацію.
  • зважаючи на обтяжуючі фактори, які є у цій справі, РУСАДА повинна сплатити всі витрати ВАДА за цією справою, понесені з січня 2019 року, і, крім того, штраф ВАДА у розмірі 10% від доходу в 2019 році або 100 000 доларів США (залежно від того, що нижче). Це максимальний розмір штрафу, передбачений правилами, і всі кошти повинні бути сплачені до кінця чотирирічного періоду.

Голова КзП, Джонатан Тейлор, сказав: «Сьогодні Виконком прийняв рішуче та однозначне рішення. Незважаючи на жорсткість щодо владних органів, ця рекомендація уникає покарання невинних та натомість виступає за права чистих спортсменів повсюди. Якщо спортсмени з Росії можуть довести, що вони не брали участі в організованій допінговій програмі, що їхні дані не були частиною маніпуляцій, що вони пройшли адекватне тестування до розглядуваного заходу та що вони виконують будь-які інші передбачені суворі умови, їм дозволять приймати участь у змаганнях.”

“ВАДА тепер має імена всіх підозрілих спортсменів у базі даних LIMS, і завдяки ретельному криміналістичному характеру розслідування, до неї входять спортсмени, дані яких були піддані маніпулюванню чи навіть видаленню, включаючи 145 спортсменів цільової групи ВАДА з найбільш підозрілими спортсменами, а також інших за її межами.

Хоча я розумію заклики до загальної заборони щодо всіх російських спортсменів, незалежно від того, чи вони пов’язані з цими даними, одностайним поглядом КзВ було не карати тих спортсменів, які могли довести свою невинність, і мені приємно, що Виконавчий комітет ВАДА погодився з цим.”

Генеральний директор ВАДА Олів’є Нігглі сказав: “Основна мета нового стандарту відповідності – підтримувати довіру зацікавлених сторін у зобов’язанні ВАДА та її партнерів робити все необхідне для захисту чистоти спорту від шкоди допінгу. Рішення вересня 2018 року з поновлення РУСАДА за жорстких умов зламало давній глухий кут, дозволивши ВАДА вирішувати цю проблему в рамках суворих законодавчих рамок нового стандарту відповідності. З того часу Департамент розслідувань ВАДА отримав московські дані та вибірки, більше 40 справ, які не були піддані маніпулюванню даними, і 14 випадків з повторного аналізу зразків були відповідно надані міжнародним федераціям та РУСАДА для дій – з подальшим надходженням нових справ – і санкції, схвалених Виконавчим комітетом сьогодні за маніпулювання деякими даними, є сильними та значущими у спосіб, досягнення якого було неможливим за старими правилами.”

 

Діяльність РУСАДА

Що стосується РУСАДА, Виконавчий комітет погодився з думкою КзВ, що “докази (включаючи останні перевірки ВАДА щодо діяльності РУСАДА) свідчать про те, що робота РУСАДА є ефективною у сприянні боротьбі з допінгом у російському спорті та що працює продуктивно у співпраці з іншими антидопінговими організаціями, в тому числі в рамках розслідувань в межах Росії.” Тому Виконавчий комітет прийняв рекомендацію не застосовувати спеціальний моніторинг чи нагляд, чи взяття під управління антидопінгової діяльності РУСАДА протягом чотирьох років.”

Однак, однією з умов поновлення роботи буде те, щоб протягом усіх чотирьох років ВАДА залишалася задоволеною тим, що незалежність РУСАДА дотримується і при цьому має бути відсутнє неналежне зовнішнє втручання в її діяльність.

 

Подальші кроки

Як і повідомлялося ВАДА 5 грудня, РУСАДА матиме 21 день, щоб прийняти вищезазначене повідомлення.

  • Якщо РУСАДА оскаржить звинувачення ВАДА, це питання буде передано на розгляд Спортивного арбітражного суду (ст. 10.4.1 МСДКП). Відповідно до МСДКП, “Якщо Сторона-підписант хоче оскаржити заявлену невідповідність та/або запропоновані наслідки, та/або запропоновані умови відновлення, то (відповідно до статті 23.5.6 Кодексу) вона має протягом двадцяти одного дня після отримання повідомлення від ВАДА повідомити ВАДА про це у письмовій формі. Потім ВАДА подає САС офіційне повідомлення про оскарження, і воно буде вирішено Відділом звичайного арбітражу САС”. Крім статті 23.5.9 Кодексу, будь-яке рішення САС щодо недотримання, запропонованих наслідків та/або запропонованих умов відновлення стане обов’язковими до виконання та має бути визнане та виконане всіма Сторонами-підписантами.
  • Якщо РУСАДА не оскаржуватиме заяву ВАДА, запропоновані ВАДА наслідки невідповідності та відновлення умов стануть остаточним рішенням, і будь-яка сторона, яка мала б право згідно зі статтею 23.5.7 Кодексу втручатися у розгляд справи САС, який би мав місце, якщо б РУСАДА оскаржила будь-який аспект заяви ВАДА, має право оскаржити рішення ВАДА до Відділу арбітражного апеляційного розгляду САС протягом 21 дня після опублікування рішення ВАДА щодо РУСАДА (ст. 10.3.2 МСДКП). Якщо жодна із сторін не подає апеляцію протягом цих 21 днів, остаточне рішення повинно бути визнане та виконане всіма Сторонами-підписантами Кодексу. Якщо апеляцію подано, можливе рішення САС є обов’язковим до виконання та повинно бути визнане та виконане всіма Сторонами-підписантами Кодексу.

Тим часом ВАДА підтримуватиме зв’язок із Сторонами-підписантами Кодексу та іншими зацікавленими сторонами, на які може вплинути це рішення, з метою уточнення наступних кроків, маючи на увазі, що справа все-таки може бути оскаржена до САС. Для ясності, враховуючи терміни цієї рекомендації, вона не застосовуватиметься до юнацьких Олімпійських ігор, що пройдуть наступного місяця в Лозанні.

Неофіційний переклад.

З оригінальним текстом прес-релізу можна ознайомитись за посиланням.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *